RESOR SOM SANDRA HAR GJORT I SINA UNGA ÅR

Mallorca 1979, 1981
Mina första två utlandsresor gick till Alcudia, Mallorca tillsammans med mamma, pappa & Nicklas.
Vi bodde då på Sunwing Las Piramides. Jag har inte så många minnen av dessa resor, men jag vet att jag var med i Minicluben och så har jag sett bilder från när jag red på en kamel... eller om det var dromedar?! Minns inte så noga... Vet oxå att vi satt bakom (eller om det var framför...) någon kändis på planet.

På stranden i Alcudia

Sandra som sjörövare i Minicluben

Florida 1987
BMX-VM i Orlando.

Holland 1989
Som så många andra år så var vi Holland. I början av juni varje år så kördes en BMX tävling, European Challenge Cup, som vi åkte ner för att delta i. Jag körde bara en gång, men var med nästa alla år vi åkte dit. Vi var ett helt gäng svenskar som åkte ner tillsammans till Holland via Danmark & Tyskland. Tävlingen kördes inne i en nöjespark, där vi även bodde i stugor under tiden. Urkul var det!
Ponypark Slagharen hette det på den tiden, nu heter det visst Attractiepark Slagharen.

Norge 1989
BMX-tävlingar

Florida 1989-1990
Familjen åkte till USA för andra gången. Vi började i Fort Lauderdale, där vi bland annat besökte ett ställe som hette Ocean World (det stängdes 1994).

Jag i hotellpoolen i Fort Lauderdale

Vi åkte sen vidare till Orlando. Nyårsafton firades inne på Sea World. Vi besökte även Epcot Center och MGM Studios innan vi återvände till Fort Lauderdale.

Nicklas & jag träffade Roger Rabbit inne på MGM

Nicklas & jag badar i Fort Lauderdale

På väg hem igen så var vårt flygplan från Florida till New York försenat. Vi missade planet hem till Sverige, och i stället så blev vi ombokade på Air India som flög oss till London. Fy farao vilken upplevelse! Planet stank curry, och människor låg i flygplansgångarna och bad med jämna mellanrum.. Udda!

Från London åkte vi sedan ett hederligt SAS-plan. Tryggt! Björn Ulveaus flög med samma plan som oss då. Som kompensation för allt trassel så fick vi i familjen varsin fribiljett till valfri flygresa...

Spanien 1990
I juni följde jag med min kompis Malin och hennes familj till Benalmadena i Spanien.

Frankrike 1990
I juli åkte jag husbil med familjen ner till Frankrike. Ett minne från den resan är ett besök på en kyrkogård i en stad som heter Mont Cassel. Den var så läskig... Gravarna var i så dåligt skick och det såg ut som i en skräckfilm...

Hawaii 1990
Dagen innan julafton var det dax att utnyttja fribiljetten vi fått året innan.  Vi flög först till Los Angeles.

'

Till sist hamnade vi på Maui, Hawaii

Napili beach

Kailua

Holland 1992
Ponypark, Slagharen. Min kompis Jill var med detta år.

Italien 1992
Senare samma sommar åkte vi husbil till Italien. Återigen var det BMX-tävlingar som drog. EM kanske?
Vi bodde i Padova. En dag åkte vi tåg in till Venedig. Där åkte vi en båttur till St Marcusplats.

Suckarnas bro.

Holland 1993
Denna resa följde min kompis Monica med oss. Jag minns stora chokladpuddingar och lervälling...

Kreta 1994
Min allra första utlandsresa med kompisarna.. Jag fick vattkoppor ett par dagar innan avresan..

Cypern 1995
Tillsammans med Tina var jag i Ayia Napa

England 1995
I November åkte Viveca och jag hälsade på hos Monica som då bodde i Milton Keynes tillsammans med sin pojkvän Steve. Vi åkte givetvis in till London där vi besökte Madame Tussauds och julklappsshoppade på Oxford Street.

England 1996
Återigen åkte vi och hälsade på Monica. Denna gång var det jag och Tina som åkte. Vi bodde några nätter hos Monica, och några nätter inne i London. Vi besökte Rock Cirkus och även detta år julklappsshoppade vi.

England 1997
Mamma, pappa, Tina och jag. Såg Miss Saigon.

Sverigeturné med KOY'en sommaren 1997
Tina och jag kuskade runt i Sverige med min nya bil. Vi skulle tälta var det tänkt... Tror det blev en natt i tält, resten lyckades vi lösa på annat sätt.
Vi sov ett par nätter hos moster i Kalmar, och då vi åkte dagsturer över till Öland.
Åkte sen vidare till Ronneby där vi mötte mamma & pappa, och sov med dem i husvagnen.
Sen blev det nån dag i Halmstad, där sov vi på hotell. En dag i Båstad, undrar om det var där vi tältade?
Det blev ett par dagar i Göteborg, där sov vi hos en kompis kompis. Bland det sista vi gjorde var att besöka Duvemåla där vi såg en konsert med Peter Jöback & Helen Sjöholm. Efter det åkte vi till Iffe & Kerstin i Linköping och sov en natt hos dem.

Idre fjäll 1998
I januari var vi i väg ett par dagar med jobbet och åkte skidor och hade skoj. Både Micke och jag var med på denna resa, men det var innan vi blivit tillsammans.
Kul som sjutton hade vi! Det största minnet av den resan är att jag ramlade i varenda jäkla lift...

Gotland 1998
Tina & jag var i Visby ett par dagar, hyrde cyklar och tältade sen på Snäcks camping. Höjdpunkten på resan var konserten med Kent på Snäck.

Ett annat minne från den resan är att vi låg ute på däck hela båtresan över till Gotland. Det var rätt blåsigt och vi låg i våra sovsäckar. Tänkte inte riktigt på att solen tog rätt bra ändå... Jag var totalt sönderbränd. Mina ögon gjorde såååå ont dagen efter...

Cypern 1998
Tillsammans med Åsa, Tina, Monica & Veronica var jag återigen i Ayia Napa. Vi bodde i en trerumslägenhet, där det stod två sängar i varje sovrum och en bäddsoffa i vardagsrummet. Fast det var ju inget kul att behöva sova själv, så vi började med att baxa in bäddsoffan i det ena sovrummet. Jag minns att det skrattades rätt friskt under denna övning...

Detta var under min hurtiga period, och jag hade med mig löpardojor och gav mig ut och sprang på morgnarna medan de andra sov. Galet!

Vi var som sagt fem tjejer i samma rum, och det fanns bara en toalett... Vi skapade en egen liten morgonrutin... Vi gick ut och åt frukost, och sen på väg till Nissi Beach så stannade vi till på Sunwing Sandy bay och lånade deras toa för att klara av det stora toalettbesöket :)

Lainio 1999
Åkte till Åsa's gamla hemtrakter tillsammans med Åsa, Jim & Allan. En mysig solig och snöig semester. Vi åkte längdskidor, pimplade och grillade i skogen minns jag. Mysigt!

På toppen av ett snöberg

Sandra i skidspåret

Sälen 2000
Åkte upp till Sälen ett par dagar tillsammans med mamma & pappa för att åka skidor. Mysigt!

Zakynthos 2000
Mickes och min första resa tillsammans. En lugn, slapp och mysig semester! Minns inte riktigt vad vi gjorde mer än att vi följde med på en båtresa ut till något som kallas för Smugglers vreck. Har för mig att jag var rätt sjösjuk på den turen...